filesell
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقاله+آموزش+اخبار تازه ها
 

چکیده:

هدف از این مقاله بررسی "ویژگی های انسان کامل از دیدگاه قرآن کریم با بررسی مصادیق آن است " . تاکنون نویسندگان وروشنفکران زیادی در باره انسان کامل بحث کرده اند ومسئله انسان  مورد تفسیرهای گوناگون قرار گرفته است. موضوع ماهیت انسان ونگرشی که هر یک از مکاتب  نسبت به این موضوع دارند موضع گیریهای گوناگون را نسبت به تعریف ، هدف یا ماهیت کامل بودن انسان سبب شده است.لذا سؤالی که در اینجا مطرح می باشد این است که ویژگی های انسان کامل از دیدگاه قرآن چیست؟

 دراهمیت وضرورت این تحقیق باید گفت:در عصر کنونى که اسلام تجدید حیاتى...

...

مقدمه:

یکی از مهمترین خلقت خداوندکه رضایت وخشنودی پروردگار،را در بر گرفت ولقب احسن خالقین  به همراه داشت خلقت انسان بود.انسان هدف نهائی خلقت است.این گل سر سبد هستی به علت امکان اندیشیدن از نعمتهای بیشتری برخوردار است.طبع بلندانسان به ظواهر حیات قانع نمی شودوبه عمق ظواهر هستی نفوذ می کند وتاحقایق کشف نکند از پا نمی نشیند،وبه سبب اندیشه به معلومات می رسد وبه سبب معلومات پی به مجهولات می برد.فطرتش با پلیدی وگناه مأنوس نیست اما عاری از خطا واشتباه نیست .گاه در سیر ملکوتی قرار می گیرداز فلک برتر می شود وگاهی رو به عصیان می گذاردواسفل سافلین می شود. وسرشت زیبایی دارد.

مسئله انسان کامل بسیار گسترده است؛ومکاتب مختلف دیدگاه های متفاوتی در این زمینه دارند.مثلاً ازنظر عرفا انسان کامل شدن به تهذیب نفس انسان وعشق ورزی به خداست .فلاسفه براساس "کمال ونقص " ومتکلمین براساس "حسن وقبح "به آن معتقدند.(مطهری ،1372 ،ج 1، ص 274 ). ولی از نظر اسلام اولین قدم در راه کمال گذاشتن ودر مسیر حق حرکت کردن،پرستش خداست .حرکتی که تا بی نهایت رشدفردوجمع را تضمین می کند. قرآن بر اساس فطرت و طبیعت انسان، برنامه اى واقع گرایانه و کامل را ارائه مى دهد و در همه مسائل اساسى  مربوط به زندگى انسان اظهار نظر مى کند. چرا که تبیان کل شى ءاست.  آشفتگى فکرى و فرهنگى جهان از یک طرف و کلى و مبهم بودن برنامه...

 

 

دانلود




موضوع مطلب :

ارسال شده در: پنج شنبه 97 آذر 22 :: 11:26 عصر :: توسط : علی

 
درباره وبلاگ
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 185528





 
 
filesell