filesell
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقاله+آموزش+اخبار تازه ها
 

آنچه زمانی به عنوان دگرگون‌کننده زندگی بشر محسوب می‌شد، امروزه، با وجود کارکردهای فراوانش، مایه نگرانی‌ شده است. این نگرانی را بویژه از سوی برخی کارشناسان و مسئولان کشور می‌توانیم ببینیم و به نظر می‌رسد این نگرانی بیشتر از آن جهت است که استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران ایرانی نسبت...

ادامه مطلب را بخوانید

 

 


آنچه زمانی به عنوان دگرگون‌کننده زندگی بشر محسوب می‌شد، امروزه، با وجود کارکردهای فراوانش، مایه نگرانی‌ شده است. این نگرانی را بویژه از سوی برخی کارشناسان و مسئولان کشور در خصوص نرم افزار تلگرام، می‌توانیم ببینیم .به نظر می‌رسد این نگرانی  بیشتر از آن جهت است که استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران ایرانی نسبت به شبکه تلگرام صورت گرفته است. ایرانی‌ها، بیشترین کاربران شبکه اجتماعی تلگرام را تشکیل می‌دهند.رواج کانال‌ها و ربات‌های غیراخلاقی تلگرام که محتوای مستهجن را از دریچه موبایل به خورد کاربران می‌دهد، چندی است باعث شده، احتمال فیلترینگ این شبکه پیام‌رسان در دستور کار کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار گیرد.

آخرین جلسه این کمیته با حضور تمامی اعضا، برای تصمیم گیری در مورد وضعیت تلگرام  با هدف تعیین تکلیف وضعیت این شبکه پیام رسان چند روز گذشته برگزار شد.

در این جلسه ضمن گزارشی که پلیس فتا  از وضعیت استفاده کاربران از این شبکه اجتماعی ارائه کرد کاربردهای این شبکه اجتماعی نیز تشریح شد.اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است؛بررسی و کاوش تمامی ابعاد این ماجرا برای به نتیجه رسیدن سرنوشت این نرم افزاراست.

از طرفی موضوع محتوایی آن قابل تامل است که  به تازگی با وجود کانال هایی  که ارتباط افراد را با پیام رسان مسدود کرده و هر شخصی با هر قصدی می تواند به رسانه ای با محتوا و علایق خود دسترسی داشته و افکار خود را از راه های  مختلف به مخاطبان منتقل کند.

از سوی دیگر،  به دلیل آنکه وقتی اعضای برخی از این کانال ها از 2000 نفرتجاوز می کند، ماجرا رو به امنیتی شدن می گراید و به همین دلیل مسئولین برآن شدند تا راه چاره ای برای این ماجرا بیابند.

به نظر می رسد یکی از راه هایی که در این راستا می تواند راهگشا باشد، موضوع دسترسی به آمار و نحوه استفاده کاربران از اینترنت و به خصوص نرم افزار تلگرام است.

در این خصوص یک کارشناس فضای مجازی در گفتگو با شفاف گفت:خوشبختانه در کشور منابع قابل ارجاع و مطمئنی یافت می شود  تا بتوان به آمار های آن رجوع کرد ؛آنها معتقدند پلیس فتا در رابطه با استفاده ابزاری از نرم افزارها نیز از کار ننشسته و به طور نامحسوس و محرمانه این قضیه را پیگیری می کند.هم چنین کارشناسان علت نامحرمانه بودن این رصد رسانه ای را تاثیرات اقتصادی و عدم کنترل دوره بحران(از لحاظ بالا بودن درصد مخاطبین پورنوگرافی) می دانند.

از طرفی  این شبکه پیام رسان با وضعیت امنیتی خاصی  دارد به صورتی  که حاضر به تبادل هیچ گونه اطلاعاتی به کشور ما نیست، این موضوع نیز جای بازنگری داشته و توجه ها به سمت خود جلب کرده است.

به نظر این کارشناس این ماجرا غیر منطقی و دور از نظر است که  هیچ کدام از نهادهای امنیتی نتوانند به این محیط رمز نگاری شده دسترسی داشته باشند.او بر این عقیده است  که اتفاقاتی مانند حملات داعش در پاریس  و ... گواه این ماجراست.

حال با توجه به این سخنان، راه چاره چیست؟عده ای ازصاحب نظران فیلتر شدن تلگرام را با توجه به مشکلات  به وجود آمده منطقی می دانند .

در این میان اما اظهار نظرهایی نیز بر این مبنا وجود دارد که تا خود تلگرام اجازه ندهد نمی توان آن را فیلتر نمود.این عده از کارشناسان فضای مجازی، این اتفاق را برای نرم افزار اینستاگرام نیز محتمل می دانند زیرا که معتقدند اینستاگرام نیز به دلیل آنکه  رمز نداشته و  مانند تلگرام دیتاهای خود را فاش نکرده و به راحتی انواع اطلاعات را ردو بدل می کند،قابل فیلتر نیست،  پس فیلترینگ هوشمند شوخی بیش نیست.

در این میان اما وجود راه های دیگری که جزو پیش فرض های ذهنی صاحب نظران است  قابل انجام تر به نظر می رسد ؛مانند  آنکه اگر ظرفیتی کوچک از آدم های سیاست زده یا آدم هایی که می خواهند از از شبکه های اجتماعی استفاده سوء کنند  را حذف کنیم. عموم مردم می توانند از یک سرویس داخلی با کیفیت بهره مند گردند مانند وبلاگ ها ی داخلی که رشد محتوایی قابل توجهی نیز داشته است
یا آنکه دولت بجای تصدی گری ؛بستری به وجود آورد تا شرکت های نوآور بتوانند کارهای باکیفیت تولید کنند،مثلا از لحاظ زیرساختی از آنها حمایت کند. به عنوان نمونه یکی از این حمایت ها می تواند  راه اندازی شبکه ملی اینترنت باشد.شاید  آن زمان بتوان  تلگرام را به راحتی حذف کرد.




موضوع مطلب :

ارسال شده در: پنج شنبه 95 بهمن 14 :: 1:24 صبح :: توسط : علی

 
درباره وبلاگ
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 184988





 
 
filesell