filesell
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقاله+آموزش+اخبار تازه ها
 

چگونه در ماه رمضان تغذیه سالم داشته باشیم؟  برای مشاهده به ادامه مطلب بروید    

چگونه در ماه رمضان تغذیه سالم داشته باشیم؟

 
 

افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار ، شام و سحر است.

همه ما ، ماه رمضان را به امید بیشترین بهره معنوی و روحی آغاز می کنیم ، غافل از این که رعایت اصول صحیح تغذیه می تواند سلامت جسمی را نیز برایمان به ارمغان بیاورد.
به اعتقاد کارشناسان تغذیه ، روزه داران بعد از ماه رمضان به سه گروه تقسیم می شوند گروهی که بدون توجه به اثرات درمانی این ماه به علت پرخوری و بدخوری دچار اضافه وزن می شوند. افرادی که وزنشان نسبت به قبل ماه مبارک تغییر نمی کند و در واقع معادل همان غذایی که قبلا در چند وعده مصرف می کردند در وعده افطار شام و سحری میل کرده اند و در واقع فرصت طلایی برای سم زدایی دستگاه گوارش خود را از دست داده اند و دسته آخر کسانی هستند که با حذف یک وعده غذایی مقدار 500 تا 600 کالری از انرژی روزانه خود را کاهش داده اند و با این اتفاق فرصت پاکسازی و بازسازی سلولهای کهنه و جوان سازی سلول ها و ارگان های بدن را ایجاد کرده اند. از پرخوری و بدخوری پرهیز و سعی کنید تنوع و تناسب را در وعده غذایی خود رعایت کنید. توصیه وزارت بهداشت
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در آستانه حلول ماه مبارک رمضان در اطلاعیه ای نکات تغذیه ای در این ماه را اعلام و هموطنان را به رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای دعوت کرد. در این اطلاعیه برضرورت استفاده از 4 گروه اصلی غذایی نان ، غلات ، میوه ها و سبزی ها ، گوشت و حبوبات و تخم مرغ ، شیر و لبنیات در برنامه غذایی تاکید و توصیه شده است.
افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار ، شام و سحر است البته مصرف غذا در دفعات کمتر مثلا 2 بار در روز نیز اشکالی ندارد و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد.همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت ، مصرف شیرگرم و فرنی و یا شیربرنج هنگام افطار مناسب است و استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ ، آش ، حلیم بدون روغن و مایعات هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود. استفاده از سبزی ها و میوه ها هنگام افطار زمانی بین افطار تا سحر به دلیل این که منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود. روزه داران باید برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب بتدریج انواع میوه ، چای کمرنگ و سایر مایعات بویژه آب برای جبران کم آبی بدن بنوشند و افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کرده و پس از آن می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود. مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قندخون بسیار مفید است.
همچنین به افراد روزه دار توصیه شده است به جای مصرف انواع شیرینی مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند از موادغذایی طبیعی شیرین مثل خرما ، کشمش و انواع میوه استفاده کنند.

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در: پنج شنبه 87 خرداد 30 :: 12:56 عصر :: توسط : علی

 
درباره وبلاگ
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 186964





 
 
filesell