filesell
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقاله+آموزش+اخبار تازه ها
 

ادامه مطلب

{mso-style-name:"Table Normal"; mso-style-parent:""; line-height:115%; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}

شمارش سلول های خونی (CBC)

ارزیابی خون بوسیله آزمایش (CBC  (Complete Blood Count صورت میگیرد. در ارزیابی خون به روش دستگاهی سلول های خونی شمرده شده و سایر اندکس ها محاسبه میگردد.

RBC : تعداد طبیعی گلبول های قرمز در آقایان 7-4 میلیون و در خانم ها 6-8/3 میلیون در واحد میلی لیتر میباشد.

WBC : تعداد طبیعی گلبول های سفید 11-4 هزار در واحد میلی لیتر میباشد به مقادیر کمتر از نرمال " لکوپنی " و به مقادیر بیشتر از آن " لکوسیتوز " اطلاق میگردد.

از عوامل فیزیولوژیک موثر در شمارش گلبول های سفید میتوان ورزش سنگین – تحریکات – استرس – حاملگی و تزریق اپی نفرین را نام برد

عوامل پاتولوژیک افزایش دهنده عبارتند از: عفونت ها مانند آپاندیسیت – منونوکلئوز عفونی و انواع لوسمی ها و...

 HCT یا packed cell volume : نسبت حجم گلبول های قرمز به حجم کل خون را هماتوکریت مینامند و برحسب L/L بیان میشود. در موارد طبیعی درصد هماتو کریت حدوده اند هماتو کریت 3برابر غلظت هموگلوبین است.اما در مواردی مانند تالاسمی و فقر آهن و ماکروسیتوز به دلیل تغییرات شکل و اندازه گلبول ها این تناسب بر قرار نمی باشد.

مقدار طبیعی آن در آقایان 41-51 درصد ، درخانم ها 36-41 درصد و در نوزادان 56+10 درصد می باشد. در بارداری به دلیل افزایش آب بدن میزان آن کاهش می یابد. HCT=MCV . RBC

 همو گلوبین (HB) :مقدار نرمال آن در زمان 5/11 – 5/15 g/dl ودر مردان 5/13 – 5/17 g/dl می باشد.در انمی ها ی مربوط به سنتز همو گلوبین و فقر آهن میزان آن کاهش می یابد .

MCV (حجم متوسط گلبول قرمز یا meancorpuscular volume ):این شاخص بیانگر اندازه و متوسط حجم گلبول های قرمز است و بر حسب فمتو لیتر بیان می شود.

محدوده ی نرمال آن 78-96 ft است که در کم خونی های ماکرو ستیک به بیش از 100 و در کم خونی های میکرو سیت به سطح 50 ممکن است برسد. MCV = HCT/RBC .10

 MCH(هموگلوبین متوسط گلبول قرمز یا meancorpuscular hemoglobin ): این شاخص نشان دهنده ی وزن متوسط همو گلو بین در گلبول قرمز است که بر حسب پیکو گرم( pg ) و با در دست داشتن همو گلوبین و تعداد گلبول های قرمز با استفاده از فرمول زیر حاصل می شود. MCH = Hb/ RBC . 10

 محدوده ی نرمال این شاخص pg 31-27 است که در کم خونی های میکرو ستیک هیپوکرومیک کاهش پیدا می کند و در کم خونی های ماکروستیک افزایش دارد. مقدار آن در حالت طبیعی معمولاٌ با غلظت هموگلو بین نسبت مستقیم دارد و در حدود3/1مقدار mcv می باشد.

 MCHC (غلظت متوسط همو گلوبین گلبول قرمز یا mean corpusclar hemoglobin concentration ): این شاخص میانگین غلظت همو گلوبین در حجم معین از گلبول های قرمز متراکم است که بر حسب گرم در دسی لیتر ویا درصد گزارش شده است و از فرمول زیر به دست می آید:

MCH = Hb / Hct . 100 محدوده ی طبیعی 36-31 درصد است که در کم خونی های هیپو کرومیک و میکرو ستیک کاهش دارد. نکته : افزایش MCHC بیش از حد طبیعی از نظر فیزیو لو زیک امکان پزیر نیست و ممکن است افزایش آن فقط در کم خونی های اسفروستیک دیده شود.

 RDW) red cell distribution width) : این پارامتر نشان دهنده ی تنوع اندازه گلبول های قرمز یا آنیزوسیتوز است که بر حسب فمتو لیتر گزارش می شودو محدوده ی آن در افراد نرمال 5/11-5/8 است. در کم خونی ها به دلیل اختلاف اندازه ی گلبول های قرمز این عدد افزایش می یابد. در فقر آهن این شاخص قبل از دیگر شاخص ها ، غیر طبیعی می شود و در افتراق آن از تالاسمی مینور کاربرد زیادی دارد.




موضوع مطلب :

ارسال شده در: پنج شنبه 92 آذر 21 :: 9:12 عصر :: توسط : علی

 
درباره وبلاگ
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 52
کل بازدیدها: 185399





 
 
filesell